Start / Produktutveckling

Produktutveckling

Nyfikenhet som drivkraft

Inom vår bransch har inte mycket hänt det senaste decenniet. Beläggningar ser likadana ut idag som de gjorde för tio år sedan. Vi förflyttar oss på samma gamla asfalt som vi alltid har gjort. Det känns inte rätt. Något saknas. Vi vill fylla detta hålrum. Med nyfikenhet som drivmedel vill vi ge liv åt en branschutveckling som befunnit sig i träda. Vårt arbete med produktutveckling utgår ifrån hur vi kan förbättra säkerheten för kommande generationer med hjälp av miljömässigt hållbara material och system.

Bättre produkter som output

För ett par år sedan identifierade vi ett stort problem för cyklister i Sverige. Över 30.000 cyklister per år skadades så pass allvarligt att de tvingades uppsöka akutsjukvård. Det visade sig att de flesta skador uppkom vid fallet och kontakten med asfalten. Vi utvecklade en stötdämpande och självlysande beläggning för cykelbanor. Prototypen blev så pass lyckad att vi fick offentliga medel för att fortsätta produktutvecklingen. Beläggningen för cykelbanor är i dagsläget under utvärdering för att eventuellt tas vidare till kommersialisering.

2015 reste Michael Hammar, grundare av Nordic Surface, till Kina för att leta efter spännande produktnyheter. Han kom hem med en handkarvad keramisk platta. Två år senare lanserades Tilemark. Med hjälp av en högteknologisk maskin replikerades handrörelsen från kinesiska hantverkare för att återskapa den vackra och unika strukturen i klinkerplattan. Idag är Tilemark ett eget varumärke och självständigt bolag som utvecklats av Nordic Surface. Besök gärna www.tilemark.eu för vidare inspiration.

Idag arbetar vi med att utveckla en ny produkt för fallskydd samt en ny beläggning för gångbanor. Låter det spännande? Fortsättning följer...

Stäng